FAQ

Tilaaminen

Miten palvelu tilataan?
Voit tehdä tilauksen suoraan palvelupaketin sivulta:

Voit tehdä tilauksen myös puhelimitse tai sähköpostitse. Räätälöidyissä palveluissa ja tarjouspyynnöissä otathan yhteyttä myyntipalveluun.

Mitä tietoja tilausta varten tarvitaan?
Voi tilata palvelun täyttämällä tilauslomakkeen tai ottamalla yhteyttä myyntipalveluun. Sopimuksen solmivalla henkilöllä tulee olla laillinen oikeus edustaa yhtiötä. Oikeus solmia sopimus voidaan myös osoittaa yhtiön antamalla valtuutuksella. Myyntitiimimme autaa kaikissa tilaukseen liittyvissä asioissa ja pyytää tarvittaessa lisätietoja.
Voinko tilata palvelun perustettavalle yritykselle?
Kyllä. Palvelu voidaan avata valmiiksi perustettavalle yritykselle.

 

Verkkokauppa voidaan liittää maksupalveluun valmiiksi ja varmistaa liitännän toimivuus jo ennen kuin yritys on rekisteröity kaupparekisteriin. Näin kaupankäynti verkkokaupassa voi alkaa välittömästi, kun verkkokauppa on muilta osin valmis.

Kuinka kauan kestää ennen kuin palvelu on käytettävissä?
Tilauksen käsittely ja kauppiastunnusten luominen kestää tavallisesti noin 1-3 arkipäivää, jonka jälkeen palvelu on välittömästi käytettävissä.
Miten voin kokeilla palvelua ennen tilaamista?
Palvelua on mahdollista kokeilla käyttäen testitunnuksia. Testitunnukset eivät ole varsinainen demo, joten myyntitiimimme esittelee mielellään palvelun toimintaa ja ominaisuuksia tarkemmin. Lisäksi annamme 2 kk tyytyväisyystakuun, jonka aikana voit irtisanoa palvelun päättymään välittömästi mikäli et ole jostain syystä tyytyväinen.

 

Testitunnukset voit tilata täältä. Testitunnuksien avulla voit liittää verkkopalvelun Maksukaistaan, tehdä testimaksuja ja tarkastella maksujen tietoja kauppiasportaalissa. Ohjeet testitunnusten käyttämiseen ovat teknisessä ohjeessa.

Can I have service in English?
Sure. The technical instructions, the merchant portal and reports are available in English. Feel free to contact our sales and customer support in English too!
 

Liittäminen verkkokauppaan

Miten palvelu liitetään verkkokauppaan?
Palvelu voidaan liittää verkkokauppaan maksuttomien laajennusten avulla tai suoraan yksinkertaista rajapintaa käyttäen. Maksukaistan tarjoamat rajapinnat on helppo liittää ja liitäntätyön tekemiseen riittää perusosaaminen web-ohjelmoinnista.

 

Halutessasi voi tilata liitännän myös verkkokaupan toteuttajalta, Maksukaistan kumppanilta tai kysyä tarjousta liitännästä meiltä.

 

Laajennukset, rajapintakuvaukset sekä muut ohjeet verkkokaupan liittämiseksi palveluun löydät teknisistä ohjeista. Asiakaspalvelumme auttaa mielellään kaikissa palvelun liittämiseen ja käyttämiseen liittyvissä kysymyksissä.

Mille verkkokauppa-alustoille on saatavissa valmis Maksukaista-laajennus (plugin)?
Teknisistä ohjeista löytyy lista verkkokauppa-alustoista, joille tarjoamme maksuttoman laajennuksen. Laajennuksen avulla palvelun liittäminen verkkokauppaan onnistuu jopa ilman teknistä osaamista verkkokaupan muokkaamisesta. Laajennuksia muille verkkkokauppa-alustoille ja niiden toteuttamista voit kysyä teknisiltä kumppaneilta.
Mitä tietoja palvelun verkkokauppaan liittämistä varten tarvitaan?
Maksukaistan liittämisessä verkkokauppaan käytetään rajapinta-avainta, alikauppiastunnusta ja yksityistä salausavainta. Avaimet löytyvät kauppiasportaaliin kirjautumisen ja salasanan vaihtamisen jälkeen Alikauppiaat-sivulta. Avaimet on mahdollista luoda uudestaan valitsemalla “Luo uusi salausavain”.

 

Tarkemmat ohjeet löydät teknisistä ohjeista.

Miten voin testata liitännän toimivuuden ennen käyttöönottoa?
Liitännän toimivuuden voit varmistaa käyttämällä palvelun testitunnuksia tai oikeaa kauppiastunnusta. Ennen käyttöönottoa maksamista suositellaan testattavan mahdollisimman monipuolisilla käyttötapauksilla. Ohjeet testitunnusten käyttämiseen ovat teknisessä ohjeessa.
Mitä muita materiaaleja tarvitsen verkkokauppaan?
Teknisen liitännän lisäksi verkkokaupan toimitusehtoihin tulee lisätä maininta maksupalvelusta (maksamista käsittelevät kappaleet esimerkkitoimitusehdoissa). Myös käytettävissä olevat maksutapojen kattava valikoima kannattaa tuoda esille lisäämällä Maksukaistan banneri sivuille. Verkkokaupan toimitusehtojen esimerkit sekä Maksukaista-bannerit löytyvät tukisivuilta.
Mistä voin saada apua ongelmiin?
Asiakaspalvelumme auttaa mielellään kaikissa palvelun liittämiseen ja käyttämiseen liittyvissä kysymyksissä. Tekniset yhteistyökumppanit voivat auttaa verkkokaupan muokkaamisessa tai jopa hoitaa sen kokonaan puolestasi. Voit pyytää myös meiltä tarjouksen avaimet-käteen asennuksesta.
 

Maksaminen

Mitä maksutapoja Maksukaista tarjoaa?
Maksukaistan kautta voi maksaa verkkopankeilla, maksukorteilla, laskulla ja osamaksulla. Maksutavat kattavat yli 99% verkkomaksajista. Lisäämme säännöllisesti kysynnän mukaan uusia maksutapoja valikoimaan.

 

Tällä hetkellä valikoimassa olevat maksutavat:

 

Verkkopankit

  • Osuuspankki
  • Nordea
  • Danske Bank
  • Säästöpankki
  • Aktia
  • POP Pankki
  • S-Pankki
  • Handelsbanken
  • Ålandsbanken

Korttimaksut

  • Visa
  • Visa Debit
  • Visa Electron
  • MasterCard
  • Debit MasterCard

Lasku ja osamaksu

  • Maksukaista Lasku
  • Jousto
  • Everyday
  • Euroloan
  • Laskuyritykselle.fi
Miten ostajien käytössä olevien maksutapojen valikoimaa voi rajoittaa?
Verkkokauppa voi rajoittaa ostajille tarjottavia maksutapoja antamalla maksutapahtuman parametrina maksutavat, jotka sallitaan kyseisen maksutavan osalta. Halutessasi asiakaspalvelu voi poistaa maksutapoja käytöstä pysyvästi.

Tarkemmat ohjeet maksutapahtumakohtaisesta maksutapojen rajoittamisesta löydät teknisistä ohjeista.

Mitä vaiheita maksaminen sisältää?
Maksaminen Maksukaistan maksusivua käytettäessä sisältää tavallisesti seuraavat vaiheet:

  1. Ostaja lisää ostettavat tuotteet ostoskoriin ja valitsee kassatoiminnon tilauksen vahvistamista ja maksamista varten
  2. Ostaja valitsee verkkokaupassa maksutavaksi Maksukaistan
  3. Ostaja ohjataan Maksukaistan maksutavan valintasivulle, jossa ostaja valitsee halutun maksutavan
  4. Ostaja ohjataan valitun maksutavan sivulle, jossa ostaja vahvistaa maksutapahtuman
  5. Ostaja ohjataan Maksukaistan sivun kautta takaisin verkkokauppaan, jotta tieto hyväksytystä maksutapahtumasta välittyy verkkokauppaan ja Maksukaistan palveluun

Maksamisen upottamista käytettäessä kauppias voi suunnitella maksuprosessin kokonaan itse. Kortilla ja laskulla maksettaessa sivusiirtymät on mahdollista välttää kokonaan ja sovellus on mahdollista suunnitella kokonaan responsiiviseksi.

Miten maksutavan valintasivun voi ohittaa?
Maksutavan valintasivu voidaan ohittaa siten, että maksupyynnössä mahdolliseksi maksutavaksi annetaan parametrina vain ostajan valitsema maksutapa. Näin ostaja ohjataan suoraan maksutavan sivulle. Lisäksi verkkokauppaan tulee lisätä yhden Maksukaista-maksuvaihtoehdon sijaan kaikki tarjottavat maksutavat erillisenä.

 

Tarkemmat ohjeet maksutavan valintasivun ohittamisesta löydät teknisistä ohjeista.

 

Maksamisen upottamista käytettäessä kauppias voi suunnitella maksuprosessin kokonaan itse. Kortilla ja laskulla maksettaessa sivusiirtymät on mahdollista välttää kokonaan ja sovellus on mahdollista suunnitella kokonaan responsiiviseksi.

Minkälaisen maksuvahvistuksen ostaja saa?
Maksamisen jälkeen ostajalle lähetetään maksuvahvistus, josta ilmenevät muun muassa verkkokauppa, ostoksen kokonaissumma, tilaustunnus sekä yhteystiedot verkkokaupan asiakaspalveluun. Maksuvahvistus sisältää edellä mainitut tiedot suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi. Maksuvahvistuksen lähettäminen edellyttää, että verkkokauppa toimittaa maksutapahtuman parametrina ostajan sähköpostiosoitteen.

 

Suosittelemme, että lisäksi verkkokauppa lähettää erillisen tilausvahvistuksen / kuitin ostajalle.

Milloin ja miten maksutapahtuma veloitetaan?
Kauppiasportaalissa tiloissa “Veloitettu” (Settled) ja “Maksettu” (Paid) olevat maksut on veloitettu maksajalta. Muissa tiloissa olevat maksut eivät ole veloitettu. Tilassa “Varmennettu” (Authorized) olevista maksuista on tehty katevaraus (korttimaksut, laskut ja osamaksut) ja ne tulee veloittaa hyväksymällä maksutapahtuman veloitettavaksi (Settle payment).

 

Veloituksen voi tehdä kauppiasportaalista avaamalla maksutapahtuman ja valitsemalla “Veloita” (Settle). Verkkokaupan toteutuksesta riippuen veloitus voi olla mahdollista tehdä suoraan verkkokaupasta. Asiakastyytyväisyyden nimissä suosittelemme veloittamaan maksutapahtumat vasta kun tilaus on toimitettavissa. Automaattiveloitusta käytettäessä ostaja voi vastaanottaa laskun tilauksesta ennen varsinaista toimitusta.

 

Kauppiasportaalin asetuksista voi halutessaan kääntää automaattiveloituksen päälle kaikille maksuille tai asiakaspalvelu voi tehdä sen puolestanne. Verkkopankilla maksettaessa veloitus tehdään aina automaattisesti.

Mitä eri tyyppiset maksutapahtumat tarkoittavat?
Järjestelmässä olevat maksutapahtumat ovat seuraavan tyyppisiä:

  1. Maksutapahtuma: Verkkokaupassa luotu maksutoimeksianto, jonka ostaja maksaa ja jonka Maksukaista tilittää kauppiaalle.
  2. Välitetty maksu: Verkkokaupassa luotu maksutoimeksianto, jonka ostaja maksaa ja jonka pankki tilittää suoraan kauppiaalle.
  3. Maksupalautus/hyvitys: Kauppiaan tai Maksukaistan asiakaspalvelun luoma maksutapahtuma. Maksu palautetaan ostajalle ja palautus veloitetaan kauppiaan seuraavasta tilityksestä.
  4. Korjaustapahtuma: Maksukaistan asiakaspalvelun luoma maksutapahtuma esimerkiksi kuukausimaksun veloittamista varten. Korjaustapahtuma hyvitetään tai veloitetaan kauppiaan seuraavasta tilityksestä.
Mitä eri tiloja maksutapahtumalla voi olla ja mitä ne tarkoittavat?
Maksutapahtuma voi olla merkitty seuraaviin tiloihin:

 

Maksutapahtuma:

  • Vastaanotettu (Created): Maksutoimeksianto on vastaanotettu järjestelmään, mutta sitä ei ole maksettu
  • Varmennettu (Authorized): Maksutapahtuma on varmennettu ja katevaraus on tehty
  • Varmennus epäonnistui (Authorization failed): Maksutapahtuman varmennus / katevaraus on epäonnistunut tai maksaminen on keskeytetty
  • Validointi epäonnistui (Validation failed): Maksutoimeksiannon tiedot ovat virheelliset tai puutteelliset
  • Veloitettu (Settled): Maksutapahtuma on veloitettu ostajalta ja tilitetään kauppiaalle seuraavassa tilityksessä
  • Veloitus epäonnistui (Settlement failed): Maksutapahtuman veloittaminen on epäonnistunut
  • Peruutettu (Reversed): Katevaraus on peruutettu
  • Käsitelty (Resolved): Epäonnistunut maksutapahtuma tai palautus on käsitelty asiakaspalvelun toimesta
  • Maksettu (Paid): Maksutapahtuma on maksettu tilityksessä

Välitetty maksu:

  • Välitetty (Forwarded): Maksutapahtuma on käsitelty tilityksessä, mutta maksun tilittää / on tilittänyt pankki suoraan kauppiaalle.

Maksupalautus:

  • Hyvitys hyväksytty (Refund accepted): Maksutapahtuman palauttaminen on onnistunut
  • Hyvitetty (Refunded): Maksutapahtuman palautus on veloitettu kauppiaalta tilityksessä
  • Hyvitys pyydetty kauppiaan toimesta (Refund requested by merchant): Maksutapahtumasta on lähetetty hyvityspyyntö hyväksyttäväksi asiakkaalle
  • Hyvitys pyydetty asiakkaan toimesta (Refund requested by customer): Maksutapahtumasta on lähetetty hyvityspyyntö hyväksyttäväksi kauppiaalle
  • Hyvitys pyydetty (Refund requested): Maksutapahtumasta on lähetetty hyvityspyyntö maksulaitokselle
  • Hyvitys evätty kauppiaan toimesta (Refund rejected by merchant): Kauppias on evännyt hyvityspyynnön
  • Hyvitys evätty asiakkaan toimesta (Refund rejected by customer): Asiakas on evännyt hyvityspyynnön
  • Hyvitys evätty (Refund rejected): Maksutapahtuman palauttaminen on epäonnistunut

Korjaustapahtuma:

  • Korjaus käsittelyssä (System adjustment created): Korjaustapahtuma on luotu
  • Korjaus käsitelty (System adjustment handled): Korjaustapahtuma on hyvitetty tai veloitettu tilityksessä

Maksutapahtumat ovat merkitty tapahtumalistauksessa selkeästi eri väreillä niiden tilojen mukaan. Allaolevien värien mukaisesti voi erottaa maksutapahtumat jotka ovat onnistuneita, keskeytettyjä tai odottavat kauppiaan toimia.

  • Musta – Onnistunut (Veloitettu, Käsitelty, Maksettu, Hyvitys hyväksytty, Hyvitetty)
  • Oranssi – Odottaa toimia (Varmennettu, Hyvitys pyydetty, Hyvitys evätty)
    • Varmennettu maksutapahtuma tulee veloittaa maksun vastaanottamiseksi
    • Myös korttimaksut, joissa on havaittu kohonnut riski, merkitään oranssilla ja punaisella korostusvärillä
  • Harmaa – Epäonnistunut tai keskeytetty (Vastaanotettu, Varmennus epäonnistui, Validointi epäonnistui, Veloitus epäonnistui, Peruutettu, Hyvitys pyydetty, Hyvitys evätty)

Palautettaessa maksua alkuperäistä maksutapahtumaa ei poisteta järjestelmästä vaan järjestelmään syntyy hyvitystapahtuma, joka on linkitetty alkuperäiseen maksutapahtumaan. Kauppiasportaalista hyvitystapahtuman tiedoista löytyy linkki alkuperäiseen maksutapahtumaan ja päinvastoin.

Kuinka kauan katevaraus on voimassa ja maksutapahtuma voidaan veloittaa?
Katevaraus on varmistus sille, että maksutapahtuma voidaan veloittaa myöhemmin. Katevaraus on voimassa yleensä noin 20 vuorokautta, jona aikana maksutapahtuma voidaan veloittaa. Tällöin maksutapahtuma on järjestelmässä Varmennettu-tilassa.

 

On kuitenkin mahdollista, että veloitus ei onnistu katevarauksen jälkeen. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi, jos maksukortti kuoletetaan tai luottoraja ylittyy katevarauksen jälkeen. Tästä syystä on suositeltua veloittaa maksutapahtuma ennen kuin tilaus lähetetään. Jos maksutapahtuman veloittaminen epäonnistuu, tulee ostajaa varten tehdä verkkokauppaan uusi tilaus, jonka ostaja käy maksamassa.

Kuinka tunnistan mahdolliset petokset ja hallitsen maksamisen riskit?
Kaikkeen kaupankäyntiin liittyy aina petosten riski. Verkkomaksamisessa on syytä kiinnittää huomiota asianmukaiseen riskienhallintaan, koska yleensä kauppias ja asiakas eivät ole jatkuvassa asiakassuhteessa tai eivät tapaa toisiaan.

 

Riski on korkeampi, jos maksettaessa kortilla tai laskulla ei käytetä vahvaa tunnistautumista (TUPAS / 3D Secure). Korttimaksamisessa riskejä hallitaan esimerkiksi käyttämällä 3D Secure –todentamista (Verified by Visa, MasterCard SecureCode). Riski maksutapahtuman takaisinveloitukseen (chargeback) on aina olemassa, mutta todentamisen avulla ja omalla riskienhallinnallisella tapahtumien seurannalla kauppias voi huomattavasti vähentää riskiä. Kauppiaan tulee aktiivisesti seurata maksutapahtumia. Kauppias voi hyvittää ne maksut, joiden osalta on perusteltua syytä epäillä väärinkäyttöä. Varmennusvaiheessa kortin myöntänyt pankki tarkistaa, että onko kortilla katetta tai onko se suljettu ym. Varmennuksella ei kuitenkaan voida varmistaa, että onko korttitiedot väärissä käsissä.

 

Korttimaksujen riskienhallinta kauppiasportaalissa

 

Maksukaistan kauppiasportaalissa on nähtävissä seuraavat riskienhallinnalliset tiedot jokaisesta korttimaksutapahtumasta:

  • 3D Secure varmennus: maksussa käytetty todennuspalvelu

Näiden tiedojen perusteella voi havaita maksutapahtumaan liittyvän kohoneen riskin, mikäli

  • Todennusta (3D Secure) ei ole käytetty

 

Ohjeita riskienhallintaan tilausprosessissa

 

Seuraavat toimet on suositeltavaa tehdä osana verkkokaupan tilausprosessia:

  • Kerää riittävät tiedot asiakkaasta
  • Tarkista asiakkaan antamien tietojen oikeellisuus (esim. osoite ”Heikkinentie 12-48, 00100 Helsinki” ja puhelinnumero ”0451234567” on epäilyttävä yhdistelmä). Myös nimeen kannattaa kiinnittää huomiota
  • Rajoita verkkokauppaan pääsyä esimerkiksi käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla, jos se on tarkoituksenmukaista
  • Ylläpidä historiatietoja tilauksista
  • Säilytä tiedot väärinkäyttötapahtumista / epäilyttävistä tapahtumista ja vertaa uusia tilauksia näitä vasten (esim. onko samassa toimitusosoitteessa ollut aiemmin väärinkäyttötapahtumia)

 

Kiinnitä erityistä huomiota tilauksiin, joissa:

 

  • Tilauksen summa on keskivertotilausta merkittävästi suurempi
  • On tilattu paljon samaa tuotetta (ellei kyseessä ole tukkumyynti)
  • Sama asiakas on tehnyt lukuisia epäonnistuneita maksuja
  • Lukuisia arvokkaita tuotteita samassa tilauksessa (helposti myytäviä, korkea jälleenmyyntiarvo)
  • Asiakas pyytää / painostaa kiirehtimään tilausta
  • Samaan osoitteeseen useita tilauksia peräkkäin
  • Toimitusosoite on postilokero-osoite tai pakettiautomaatti
  • Tilauksen toimitusosoite on ulkomailla tai tilaus on tehty ulkomaisella kortilla ja toimitusosoite on Suomessa
  • Käytetään anonyymiä tai ilmaista sähköpostiosoitetta.

Lisätietoja riskienhallinnan kehittämiseen (englanniksi):
 

Mitä teen jos epäilen maksukorttitietoja tai muita maksamiseen liittyviä tietoja päätyneen luvattomiin käsiin?
Ottakaa välittömästi yhteyttä Maksukaistan asiakaspalveluun mikäli epäilette maksukorttitietoja tai muita maksamiseen liittyviä tietoja päätyneen luvattomiin käsiin:

 

asiakaspalvelu@maksukaista.fi
029 300 5050 (pvm/mpm)

Miten Maksukaista Lasku (lasku ja osamaksu) toimii kauppiaan näkökulmasta?
Maksukaista Lasku on oletuksena aktivoitu maksutavaksi osana Maksukaista KONVERSIO-palvelua. Maksukaista Laskun tuottaa arvato Finance.

  • Verkkokaupan toimitusehtoihin tulee liittää Maksukaista KONVERSIO -esimerkkitoimitusehdoista maksamista käsittelevät kappaleet
  • Maksukaista tilittää maksut osana muiden maksutapojen tilitystä
    • Vaihtoehtoisena tilitysmallina arvato Finance tilittää maksut suoraan kauppiaalle yhden pankkipäivän viiveellä

Maksukaistan Laskun käytöstä lyhyesti:

  • Maksaminen on virtaviivaistettu erittäin helpoksi ohittamalla TUPAS-tunnistautuminen, joka mahdollistaa konversion parantamisen kaupassa
    • Tilaus tulee toimittaa vain Väestörekisterikeskuksen (VRK) rekisteriin merkittyyn osoitteeseen
    • Asiakkaan luottotarkastukseen antama VRK-osoite on tarkastettavissa avaamalla maksutapahtuman tiedot ja asiakkaan tiedot kauppiasportaalista
  • Ostajan tiedot on mahdollista antaa suoraan verkkokaupasta, jolloin maksutavan valintasivu ohitetaan kokonaan
  • Maksukaista Lasku antaa ostajalle tunnistenumeron, jonka verkkokauppa voi tallentaa asiakastiliin
    • Tunnistenumeron avulla verkkokauppa voi mahdollistaa asiakkailleen pikaostamisen sekä toistuvaisveloitukset
  • Maksu tilitetään seuraavassa tilityksessä riippumatta siitä onko asiakas vielä maksanut laskua
  • arvato Finance kantaa luottoriskin saatavista
  • Kauppiaalla on maksukohtaisena luottorajana oletuksena 500 euroa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun mikäli haluat luottorajaa kasvatettavan
Miten Jousto (lasku ja osamaksu) toimii kauppiaan näkökulmasta?
Jousto on oletuksena aktivoitu maksutavaksi osana Maksukaista TEHO-palvelua. Laskun ja osamaksun käyttöönotto ei vaadi verkkokauppaanne mitään toimenpiteitä.

  • Verkkokauppanne toimitusehdot ovat kunnossa myös laskun ja osamaksun osalta mikäli olette kopioineet Maksukaistan esimerkkitoimitusehdoista maksamista koskevat kappaleet toimitusehtoihinne (www.maksukaista.fi/ohjeet)
  • Maksukaista tilittää lasku- ja osamaksutapahtumat kauppiaalle kerran viikossa riippumatta siitä onko tilaaja maksanut laskua
  • Jousto-bannerin lisääminen www-etusivuillanne ohjaa paremmin lasku ja osamaksun valintaan ja suurempiin ostoksiin
  • Kaikki materiaalit löytyvät Jouston sivuilta www.jousto.com kauppiaan materiaalipankista

Jouston käytöstä lyhyesti:

  • Jousto on kauppiaalle täysin maksuton (ei kk-maksuja, aloitusmaksuja tai transaktiokuluja tms. Joustolle). Maksukaista veloittaa maksutapahtumista normaalin hinnastonsa mukaisen maksutapahtumamaksun
  • Jousto kantaa kauppiaan puolesta luottotappioriskin
  • Jouston maksupainike näkyy maksusivulla vain, jos ostoksen summa on Laskulla 20 – 1000 euroa tai Osamaksulla 30 – 2000 euroa
  • Kuluttajan vahva tunnistautuminen TUPAS –pankkitunnuksilla on luotu kauppiaiden turvaksi ja karsii petosriskiä.
    • Tilattu tuote voidaan lähettää haluttuun osoitteeseen, myös suositulla SmartPostilla (ei pelkästään Väestörekisterikeskuksen osoitteeseen)
    • Mahdollisuus myös sähköposti ja salasanan “PIN” yhdistelmän tunnistautumiseen ensimmäisen vahvan tunnistautumisen jälkeen
  • Kuluttajalle lähetetään aina yksilöity kulutusluottosopimus Jouston käytöstä heti verkkokauppatilauksen hyväksymisen jälkeen
  • Jousto lähettää kuluttajalle laskun kauppiaan puolesta
  • Kauppiaalle asiakkaan tekemät palautukset ovat maksuttomia 45 vrk:n ajan, jona aikana Jousto mitätöi palautuksesta kuluttajalle aiheutuneet laskutus- ja korkokulut
  • Yhteistyösopimus ei sisällä kilpailunkieltorajoituksia
  • Kotimainen palvelu, käytössä vain Suomessa kuluttaja-asiakkaille
    Jouston oma Turussa sijaitseva asiakaspalvelu palvelee päivittäin klo 7-23, asiakaspalvelu@jousto.com tai 0800 186 186 (pvm+mpm)
  • Koko Jouston palvelu ja prosessi on skaalautuva eri päätelaitteille ja siten myös mobiilioptimoitu

Jouston luotonmyöntökriteerit:

  • 20-75 –vuotias suomalainen kuluttaja-asiakas
  • hyvä maksukäyttäytyminen, luottotiedot kunnossa
  • ei liikaa avoimena laskuja konsernissa
  • luottoa voi saada 20 – 1000 eur kertaostokseen laskulla tai 30 – 2000 eur osamaksulla
Miten Everyday (lasku ja osamaksu) toimii kauppiaan näkökulmasta?
Everyday on oletuksena aktivoitu maksutavaksi osana Maksukaista TEHO-palvelua. Laskun ja osamaksun käyttöönotto ei vaadi verkkokauppaanne mitään toimenpiteitä.

  • Verkkokauppanne toimitusehdot ovat kunnossa myös laskun ja osamaksun osalta mikäli olette kopioineet Maksukaistan esimerkkitoimitusehdoista maksamista koskevat kappaleet toimitusehtoihinne (www.maksukaista.fi/ohjeet)
  • Maksukaista tilittää lasku- ja osamaksutapahtumat kauppiaalle kerran viikossa riippumatta siitä onko tilaaja maksanut laskua
  • Everyday-bannerin lisääminen www-etusivuillanne ohjaa paremmin lasku ja osamaksun valintaan ja suurempiin ostoksiin
  • Kaikki materiaalit löytyvät Everydayn sivuilta www.everyday.fi kauppiaan aineistopankista

Everydayn käytöstä lyhyesti:

Everyday lasku- ja osamaksupalvelu on kauppiaalle täysin maksuton verkkomaksuratkaisu, joka on helppo asentaa ja ottaa käyttöön. Se on kauppiaalle täysin ilmainen, eikä kauppiaalle synny luottoriskejä.

Hyödyt kauppiaalle:

  • Kauppiaalle täysin ilmainen, emme peri kauppiaalta avausmaksua tai myyntikohtaisia provisioita. Maksukaista veloittaa maksutapahtumista normaalin hinnastonsa mukaisen maksutapahtumamaksun
  • Kauppiaalle ei luottoriskiä, kannamme kuluttaja-asiakkaan luottoriskin 100 %:sti
  • Helppo hallinnoida ja ottaa käyttöön
  • Everyday käy kaikkiin 5 – 2000 eur ostoihin
  • Asiakkaalle myönnetään henkilökohtainen, enintään 2000 euron luottoraja, jonka puitteissa asiakas voi tehdä verkko-ostoksia.
  • Laskutettavan ostoksen minimisumma on 5 euroa
  • Kuluttajalle keskimäärin 45 vrk korotonta maksuaikaa tai osamaksumahdollisuus
  • Everyday madaltaa kuluttajan ostokynnystä ja tekee ostamisesta vaivatonta. Asiakkaanne saa yli kuukauden korotonta maksuaikaa ostokselleen tai voi halutessaan maksaa kätevästi osamaksulla
  • Lisää asiakkaita, kauppoja ja kassavirtaa
  • Everyday tuo lisää asiakkaita sekä korottaa asiakkaan keskiostosta ilman lisäkustannuksia tai turhaa riskinottoa
  • Everyday lasku- ja osamaksupalvelu on helppo asentaa ja käyttää
  • Everydayn saatte käyttöönne nopeasti
  • Lisää näkyvyyttä yritykselle ja tuotteelle
  • Markkinointiyhteistyön avulla mahdollisuus saada lisää näkyvyyttä yritykselle ja tuotteillesi
Miten Euroloan (lasku ja osamaksu) toimii kauppiaan näkökulmasta?
Euroloan on oletuksena aktivoitu maksutavaksi osana Maksukaista TEHO-palvelua. Laskun ja osamaksun käyttöönotto ei vaadi verkkokauppaanne mitään toimenpiteitä.

  • Verkkokauppanne toimitusehdot ovat kunnossa myös laskun ja osamaksun osalta mikäli olette kopioineet Maksukaistan esimerkkitoimitusehdoista maksamista koskevat kappaleet toimitusehtoihinne (www.maksukaista.fi/ohjeet)
  • Maksukaista tilittää lasku- ja osamaksutapahtumat kauppiaalle kerran viikossa riippumatta siitä onko tilaaja maksanut laskua
  • Euroloan-bannerin lisääminen www-etusivuillanne ohjaa paremmin lasku ja osamaksun valintaan ja suurempiin ostoksiin
  • Kaikki materiaalit löytyvät Euroloanin sivuilta kauppiaan materiaalipankista: https://www.euroloan.fi/kauppiaalle/materiaalit

Euroloan-maksutavan käytöstä lyhyesti

 

Euroloan-laskulla tai -osamaksulla asiakkaasi maksaa ostoksensa vaivattomasti ja turvallisesti. Maksutavat ovat selkeitä käyttää ja ostokokemus on kuluttajalle mukavan kitkaton. Asiakkaan on siten helpompi viedä ostoksensa loppuun asti, ja kesken jääneiden kauppojen määrä vähenee.

 

Tilaus tulee toimittaa vain Väestörekisterikeskuksen (VRK) rekisteriin merkittyyn osoitteeseen. Asiakkaan luottotarkastukseen antama VRK-osoite on tarkastettavissa avaamalla maksutapahtuman tiedot ja asiakkaan tiedot kauppiasportaalista.

 

Euroloan-maksutapojen hyödyt kauppiaalle

 

1. Kasvata myyntiäsi

 

Lasku ja osamaksu ovat kauppaa lisääviä maksutapoja niin verkkokaupassa kuin myymälässä. Helpon ja mukavan ostoskokemuksen ansiosta kaupat eivät jää kesken ja asiakkaasi ovat tyytyväisiä palveluusi. Kätevät maksutapavaihtoehdot madaltavat myös uusien asiakkaiden kynnystä ryhtyä ostosten tekoon.

 

2. Tyytyväiset asiakkaat

 

Joustavat maksuvaihtoehdot lisäävät asiakastyytyväisyyttä. Euroloan-laskun avulla tarjoat asiakkaallesi 14 päivää korotonta maksuaikaa, asiakas maksaa ainoastaan laskutuslisän 4,95 €. Asiakas voi myöhemmin muuttaa laskun osamaksuksi (3 kk, 6 kk, 12 kk tai 24 kk). Vaihto onnistuu näppärästi ja vaivatta.

 

3. Riskitön valinta

 

Maksutapa on sinulle riskitön, edullinen ja helppo. Euroloan kantaa rahoitusriskin.

 

Verkkokaupan asiakkaille Euroloan-maksutavan käytöstä voi ohjeistaa seuraavasti

 

Haluatko maksaa laskulla tai osamaksulla?

 

Voit maksaa myymälässämme ja verkkokaupassamme myös laskulla tai osamaksulla. Molemmat ovat turvallisia ja helppoja maksutapoja. Valitse vain paikan päällä Euroloan-lasku tai -osamaksu – miten sinulle parhaiten sopii.

 

Euroloan-lasku:

 

Perinteinen paperilasku on helppo ja luotettava maksutapa. Euroloan-laskulla maksaessasi saat 14 päivää korotonta maksuaikaa, ja laskutuslisä on ainoastaan 4,95 €. Lasku toimitetaan valintasi mukaan joko sähköpostilla tai kirjeenä.

 

Jos haluatkin maksaa laskusi erissä, se hoituu kätevästi. Laskun saatuasi voit helposti muuttaa maksutapasi osamaksuksi.

 

Euroloan-osamaksu:

 

Osamaksulla maksat hankintasi turvallisesti ja näppärästi erissä. Voit valita maksuajaksi joko 3, 6, 12 tai 24 kuukautta. Osamaksun erät laskutetaan 30 päivän välein. Maksaminen hoituu siis kuukauden välein nopeasti ja mukavasti.

 
 

Tilitykset

Kuinka usein maksut tilitetään kauppiaalle?
Maksut tilitetään kerran viikossa. Tilitys maksetaan Osuuspankista tiistaisin. Tilitys sisältää kaikki perjantain ja lauantain väliseen yöhön mennessä tehdyt maksut, joiden kokonaissumma ei ylitä kauppiaalle asetettua tilitysrajaa. Tilitysraja on kauppiaskohtainen ja se asetetaan kauppiaan ilmoittamien maksuliikennearvioiden perusteella.

 

Mikäli kauppiaalla on suora tilityssopimus pankkiin / maksutapaan, saa kauppias tilityksen suoraan pankista / maksutavasta omalle pankkitilille ilman tilitysviivettä. Myös suorilla tilityssopimuksilla välitetyistä maksuista Maksukaista toimittaa tilitysraportin ja kirjanpitoaineiston.

Miten voin seurata tilityksen sisältämiä maksutapahtumia?
Tilityksen perustella muodostetaan tilitysraportti, jossa on listattu tilityksen sisältämät maksutapahtumat. Tilitysraportit ovat selattavissa PDF-muodossa kauppiasportaalin sivulla Tilitykset.

 

Tilityksistä on mahdollista hakea kirjanpitorajapinnasta XML-muotoinen aineisto ja siirtää automatisoidusti kirjanpitoon.

Mitä tietoja tilitysraportointi sisältää?
PDF-muotoinen tilitysraportti sisältää seuraavat tiedot:

  • Yhteenveto maksutapahtumista alikauppiaittain
  • Maksutapahtumien kokonaissumma
  • Komissioiden kokonaissumma
  • Palautusten ja korjausten kokonaissumma
  • Tilitettävä kokonaissumma
  • Maksutapahtumien päiväkohtainen kokonaissumma
  • Maksutapahtumakohtainen erittely: aika, tapahtumatunnus, tilaustunnus, alikauppias, summa, komissio, tilitettävä summa

Kirjanpitorajapinnan toimittama raportti on kuvattu teknisessä ohjeessa.

Mistä saan lisätietoa yksittäisestä maksutapahtumasta?
Kauppiasportaalin Maksutapahtumat-sivulla voi maksutapahtumia listata, hakea tilaustunnuksen, maksajan sekä tilauserittelyn tietojen perusteella ja tarkastella niiden yksityiskohtia.

Maksutapahtuman yksityiskohdat sisältävät seuraavat tiedot:

  • Summa
  • Tapahtumatunnus
  • Tilahistoria
  • Kauppias
  • Alikauppias
  • Kauppiaan asettama kommentti
  • Maksutapahtuman käsitellyt maksulaitos
  • Maksulaitoksen antama käsittelytunnus
  • Maksulaitoksen antama viitenumero
  • Tilaustunnus
  • Maksajan tiedot: nimi ja yhteystiedot
  • Tilauserittely: tuotteet sekä hinta- ja veroerittely
 

Kauppiasportaali

Miten kauppiasportaaliin kirjaudutaan?
Kauppiasportaaliin kirjaudutaan osoitteessa www.maksukaista.fi ja valitsemalla Kirjaudu. Kirjautumisessa käytetään käyttäjätunnusta (sähköpostiosoite) ja salasanaa, jotka on toimitettu palvelun avaamisen hetkellä sähköpostitse. Ensimmäisellä kirjautumiskerralla järjestelmä pyytää vaihtamaan salasanan.
Mitä toimintoja kauppiasportaalissa voi tehdä?

Kauppiasportaalissa voi tehdä seuraavat toiminnot:

  • Maksut
    • Maksujen selaaminen ja hakeminen
    • Maksujen yksityiskohtien tarkasteleminen
    • Maksujen tilojen tarkastaminen
    • Hyvitysten tekeminen
  • Tilitykset
    • Tilitysraporttien selaaminen
  • Alikauppiaat
    • Alikauppiastunnusten ja yksityisten salausavainten hallinta
    • Yksityisten rajapintaavainten hallinta
    • Alikauppiaiden lisääminen ja poistaminen
  • Asetukset
    • Yhteystietojen muuttaminen
    • Kauppiasportaalin salasanan vaihtaminen
Miten saan palautettua unohtuneen salasanan?

Salasanan voi palauttaa kauppiasportaalin kirjautumissivulta valitsemalla Palauta salasana. Syötä lomakkeeseen sähköpostiosoitteesi, jolla olet rekisteröitynyt palveluun niin järjestelmä lähettää ohjeet salasanan vaihtamiseksi.

Miten saan palautettua unohtuneen käyttäjätunnuksen?

Käyttäjätunnuksena käytetään sähköpostiosoitetta, jota on käytetty palveluun rekisteröitymisen hetkellä. Tarvittaessa ota yhteyttä asiakaspalveluun ja autamme unohtuneen käyttäjätunnuksen palauttamisessa.

 

Maksun palauttaminen

Miten verkkomaksun palauttaminen eroaa kehittyneestä maksupalautusten hallinnasta?

Verkkomaksun palautus sisältyy kaikkiin Maksukaistan palvelupaketteihin. Kehittynyt maksupalautusten hallinta on lisäominaisuus, jonka kauppias voi aktivoida ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.

 

Kehittynyt maksupalautusten hallinta helpottaa palautusten käsittelyä, koska maksupalautus on mahdollista tehdä useita kertoja samaan maksuun. Koko- ja osapalautus on mahdollista tehdä maksutavasta riippumatta. Palautustilanteissa viestintää helpottaa verkkopalvelun asiakkaiden mahdollisuus pyytää palautusta kauppiaalta helposti Maksukaistan kautta. Hyvityspyynnössä asiakas ilmoittaa palautettavat tuotteet sekä palautukseen liittyvät lisätiedot. Kauppias saa ilmoituksen hyvityspyynnöistä ja hyväksyy palautukset kauppiasportaalissa.

 

Verkkomaksun palauttaminen (versio 1)

  • Verkkopankkimaksun voi palauttaa kokonaan – pois lukien Danske Bank, S-Pankki ja Ålandsbanken, jotka eivät tue maksupalautusta
  • Korttimaksun sekä laskun ja osamaksun voi palauttaa kokonaan tai osittain
  • Palautuksen voi tehdä yhteen maksuun vain kerran
  • Maksu palautuu maksajalle yhden pankkipäivän kuluessa
  • Kauppias tekee maksupalautuksen kauppiasportaalin kautta tai tilisiirtona pankkitililtään tilanteissa, joissa kauppiasportaali ei mahdollista maksun palauttamista

Kehittynyt maksupalautusten hallinta (versio 2)

  • Maksut voi palauttaa kokonaan tai osittain maksutavasta riippumatta
  • Palautuksen voi tehdä yhteen maksuun useita kertoja
  • Maksu palautuu maksajalle seitsemän pankkipäivän kuluessa
  • Kauppias voi tehdä palautuksen kauppiasportaalin kautta
  • Maksaja voi pyytää palautusta maksuvahvistuksessa olevan linkin kautta
  • Palautuksen tietoihin liitetään palautusta koskevat tuoterivit, jotka päivittyvät kirjanpitorajapinnan kautta automatisoidusti taloushallintoon
 
Verkkomaksun palauttaminen (versio 1)
Miten voin palauttaa maksutapahtuman kokonaisuudessaan?

Maksutapahtuman voi palauttaa ostajalle kokonaisuudessaan kauppiasportaalin kautta. Poikkeuksena ovat S-Pankin ja Danske Bankin kautta suoritetut maksut. S-Pankin ja Danske Bankin maksujen palauttamisesta voit sopia suoraan ostajan kanssa ja tehdä palautuksen tilisiirtona.

 

Asiakaspalvelu auttaa mielellään kaikissa maksupalautuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Miten voin palauttaa maksutapahtuman osittain?

Kauppiasportaali tukee osittaista palauttamista korttimaksujen, laskun ja osamaksun osalta.

 

Pankkimaksurajapinnat tukevan vain kokopalautusta – eivät tue osittaista palauttamista. Voit sopia asian ostajan kanssa ja suorittaa osapalautuksen suoraan ostajan pankkitilille.

 

Asiakaspalvelu auttaa mielellään kaikissa maksupalautuksiin liittyvissä kysymyksissä.

Kuinka pitkä aikaraja maksuttomalle palautuksen tekemiselle on?

Maksutapahtuman voi palauttaa maksutta vähintään 45 vuorokauden ajan. Osa maksutavoista mahdollistaa pidemmänkin palautusajan, eikä Maksukaista rajoita palautusaikaa.

 
Kehittynyt maksupalautusten hallinta (versio 2)
Miten kauppias voi palauttaa maksun?
Kauppias voi palauttaa maksun tekemällä hyvityksen kauppiasportaalista:

 
    1. Kirjaudu kauppiasportaaliin, etsi palautettava maksu ja avaa maksun yksityiskohdat klikkaamalla maksua
    2. Valitse “Hyvitä maksu”

 

hyvita_maksu_nappi

 

    1. Avautuvasta hyvityslomakkeesta voit valita tehdäänkö hyvitys tuoterivien vai summan perusteella. Hyvityksen voi tehdä tuoterivien perusteella, mikäli tuote-erittely on toimitettu maksuvaiheessa.

 

hyvityslomake2

 

hyvityslomake1summa

 

    1. Hyvityspyynnön luomisen jälkeen asiakkaalle (tilauksen maksajalle) lähetetään sähköpostiviesti hyvityspyynnöstä mikäli asiakkaan tilinumeroa tarvitaan hyvityksen maksamista varten. Tilinumero pyydetään verkkopankilla maksetuista maksuista, jotka hyvitetään tilisiirtona. Hyvityspyynnön linkistä avautuvalla sivulla asiakas voi syöttää tilinumeronsa ja hyväksyä hyvityspyynnön.

 

kauppiaspalautuslinkkisivu

 

    1. Mikäli asiakas hylkää hyvityspyynnön, näyttää hyvitystapahtuma portaalissa seuraavalta. Hyvitystapahtumassa on nähtävissä mm. hyvityksen tila ja asiakkaan antama kommentti hylkäyksen syystä.

 

kauppias_palautus_asiakas_hylkays

 

    1. Mikäli asiakas hyväksyy hyvityspyynnön, näyttää hyvitystapahtuma portaalissa seuraavalta.

 

kauppias_palautus_asiakas_hyvaksyminen

 

  1. Seuraavan tilityksen yhteydessä hyväksytyt hyvitykset siirtyvät Hyvitetty-tilaan ja verkkopankkimaksujen hyvitykset maksetaan pankkitileille. Käytännössä verkkopankkimaksu hyvitetään seitsemän pankkipäivän kuluessa. Hyvitykset kortti-, lasku- tai osamaksuista kirjautuvat asiakkaiden kortti- ja laskusaldolle yhden pankkipäivän kuluessa.
Miten kauppias voi perua luomansa hyvityspyynnön?
    1. Mikäli havaitset virheen luodussa hyvityspyynnössä esimerkiksi tuotteiden, summan tai asiakkaan sähköpostin osalta, voit perua hyvityspyynnön valitsemalla Maksun yksityiskohdat -sivulta löytyvästä hyvityslistauksesta “Näytä hyvitys”.

hyvitys_peruminen1

    1. Valitse hyvitystapahtuman sivulta “Peru hyvityspyyntö”.

hyvitys_peruminen2

  1. Asiakas saa sähköpostiinsa ilmoituksen hyvityspyynnön perumisesta. Aiemmin lähetetetystä hyvityspyyntöviestin linkistä ei perumisen jälkeen enää pysty hyväksymään hyvityspyyntöä.
Miten asiakas voi pyytää maksun palautusta?

Asiakas (tilauksen maksaja) voi pyytää kauppiaalta hyvitystä helposti suoraan Maksukaistan kautta, mikäli kauppiaalla on käytössä kehittynyt maksupalautusten hallinta. Asiakas saa sähköpostiinsa aina maksuvahvistuksen yhteydessä linkin, jonka kautta asiakas pyytää hyvitystä tilaukselleen kunnes tilauksen koko summa on palautettu.

    1. Asiakas avaa maksuvahvistuksen linkin, jolloin seuraavanlainen näkymä avautuu. Näkymässä on nähtävissä mm. kauppiaan yhteystiedot sekä tilauserittely.

 

asiakas_hyvityslomake

 

    1. Asiakas valitsee pyytääkö hyvityksen tuotteiden vai summan mukaan. Tuotteiden mukaan hyvittäessä asiakas näkee hyvityksen summan heti lisättyään tuotteita hyvitettäväksi.

 

asiakas_palautusesimerkki
Summan mukaan hyvitettäessä näkymä on seuraavanlainen:
asiakas_palautusesimerkki_summa

 

    1. Valittuaan hyvityksen tuotteet tai summan asiakas syöttää hyvitysmaksun saajan nimen ja tilinumeron IBAN-muodossa. Asiakas voi halutessaan täyttää lisätietokenttään tietoja hyvityksestä, tilauksesta tai palautuksen syystä.

 

asiakas_tiedot

 

    1. Asiakkaan lähetettyä hyvityspyynnön, kauppiaan asiakaspalvelun sähköpostiin lähetetään viesti uudesta hyvityspyynnöstä. Sähköpostin lisäksi kauppias näkee ilmoituksen hyvityspyynnöstä kauppiasportaalissa.

 

kauppias_odottava_hyvityspyynto

 

    1. Hyvitykset-sivu näyttää kaikki hyvitystapahtumat ja listaa sekä kauppiaan että asiakkaiden hyväksyntää odottavat hyvityspyynnöt.

 

kauppias_hyvitykset

 

    1. Hyvityksen avaamalla kauppias näkee pyynnön yksityiskohdat, kuten asiakkaan pyyntöön liittämän viestin sekä tuoterivit. Hyvitys hyväksytään valitsemalla “Hyväksy hyvityspyyntö” ja evätään valitsemalla “Peru hyvityspyyntö”.

 

kauppias_asiakkaan_hyvityspyynto

 

  1. Asiakas saa sähköpostiinsa tiedon hyvityspyynnön hyväksymisestä tai eväämisestä.
Mitä tehdä, jos asiakas ei ole vastaanottanut hyvityspyyntösähköpostia?

Voit lähettää hyvityspyyntösähköpostin uudelleen klikkaamalla “Lähetä hyvityspyyntösähköposti uudelleen” ja syöttämällä asiakkaan sähköpostin. Vaihtoehtoisesti voit suoraan lähettää hyvitystapahtuman yhteydessä näkyvän hyvityslinkin asiakkaalle.

 

Voit myös hyväksyä hyvityksen klikkaammalla hyvityslinkkiä ja syöttämällä asiakkaan nimen ja asiakkaan IBAN -tilinumeron lomakkeelle.